Darbuotojų paieška – kas aišku darbdaviui, nebūtinai aišku kandidatui
Darbuotojų paieškos proceso pradžioje, kiekviena darbuotojų atrankos įmonė turi suvaldyti lūkesčius. Pirminiai lūkesčiai yra vadinami darbdavio lūkesčiais kandidatui. Įprastai strategiškai valdoma darbuotojų paieška gali leisti šiuos lūkesčius nustatyti ypač tiksliai, tačiau ne mažiau svarbu net tik suprasti šiuos lūkesčius, tačiau ir teisingai juos iškomunikuoti kandidatui. Skiriamos 3 dažniausios klaidos komunikuojant lūkesčius kandidatams darbuotojų paieškos metu:
Darbo pasiūlymas kandidato akimis
Negebėjimas pažvelgti į darbuotojų paieškos procesą jame dalyvaujančio kandidato akimis yra bene dažniausia darbdavių daroma klaida. Deja, šios klaidos ištaisymui labiausiai padeda patirtis ir buvusių klaidų analizė. Darbdavys pirminėje darbuotojų paieškos stadijoje dažniausiai tapatina savo lūkesčius su kandidatų lūkesčiais ir yra linkęs manyti, jog tai, kas yra svarbu jam, yra svarbu ir kandidatams. Kalbant apie realius darbuotojų paieškos pavyzdžius, galima išskirti dažnai pasitaikantį klaidingą įsitikinimą, kad kandidatas, pradėjęs dalyvauti darbuotojų paieškos procese, būtinai tą procesą turi užbaigti. Deja, kandidatai kartais atsisako toliau dalyvauti darbuotojų paieškoje kone proceso viduryje. Tuomet darbdaviai supranta, jog galėjo skirti daugiau dėmesio kandidatų įsitraukimui, tačiau jau būna per vėlu ir tenka rinktis jau tik iš likusių kandidatų.
Lūkesčiai darbuotojų paieškoje kandidatams yra savaime suprantami
Pristatant kandidatams darbdavio lūkesčius, dažnai yra padaroma kita didelė klaida – manymas, kad tam tikrai darbdavio lūkesčiai kandidatams ir taip yra aiškūs. Šiame darbuotojų paieškos etape darbdavys pristato savo keliamus lūkesčius kandidatui. Labai svarbu suprasti, kad kandidatas yra atėjęs iš kito verslo aplinkos, kur galioja kiti verslo prioritetai bei kultūra. Būtent todėl darbdaviui nereikia galvoti, kad kažkurie jo keliami lūkesčiai bus savaime kandidatui suprantami. visus juos reikia aiškiai ir detaliai iškomunikuoti darbuotojų paieškos pirminiuose etapuose. Tai lemia didesnį kandidatų supratimą bei norą sužinoti, kas laukia būsimoje darbo rolėje. Tuo pat metu tai lemia mažesnę riziką, kad kandidatas nuspręs palikti naują darbdavį, nes ne taip suprato naujos darbo pozicijos specifiką.
Darbuotojų paieška – renkasi tik darbdavys
Šis lūkestis HR srityje dar vadinamas egocentriniu darbdavio įpročiu. Dažnai, net pats to nesuprasdamas, darbdavys elgiasi taip, lyg darbuotojų paieškos procese kandidatus renkasi tik jis pats. Pamiršimas, kad kandidatai dažnai renkasi iš kelių pasiūlymų, kuriuos jie dar ir noriai palygina, lemia esmines klaidas motyvuojant kandidatus darbuotojų paieškos procese. Geriausiai egocentrinį darbdavio įprotį darbuotojų paieškos procese iliustruoja tokie ir panašūs klausimai kandidatams:
- Kodėl aktyviai ieškote darbo?
- Kodėl manote, kad esate tinkamiausias kandidatas?
- Kodėl Jus domina mūsų kompanija?
Didžiausia problema ištinka tuomet, kai darbuotojų paieškos agentūra prisistato sumedžiotus kandidatus, kurie aktyviai darbo nesižvalgo. Sulaukę tokių ir panašių klausimų jie būna pastatyti į nepatogią situaciją, nes neteisingai suprantamas jų statusas darbuotojų paieškoje. Tai lemia sumenkusią jų motyvaciją ir neigiamą darbdavio vertinimą. Teisingų pirmojo darbo pokalbio klausimų, kurie ne tik atskleistų kandidato tinkamumą, tačiau ir suintriguotų jį toliau dalyvauti darbuotojų paieškos procese, yra daug. Dažniausiai geriausia šiame etape pasitarti su darbuotojų atrankos įmone.